Bij het kopen van een huis komen nog aardig wat kosten kijken. In de huidige markt is het ‘normaal’ dat een woning boven de vraagprijs wordt verkocht, alleen wat vaak vergeten wordt, zijn de kosten die hierbij komen kijken. In deze blog leggen wij uit welke kosten erbij komen kijken als je een woning hebt gekocht.
Wat kost een huis kopen?
Een huis kopen is niet iets wat je vaak doet en naast dat de prijzen continu veranderen, veranderen de regels ook elk jaar weer. Wij snappen daarom dat het niet duidelijk is met welke kosten een koper rekening moet houden.
Kosten koper (k.k.)
Als je op zoek bent naar een woning, dan zie je soms kosten koper (k.k.) of vrij op naam (v.o.n.) achter de vraagprijs staan. Kosten koper (k.k.) betekent dat de koper de kosten voor de overdracht van de woning voor zijn/haar rekening neemt.
Helaas zijn er wel fors wat meer kosten dan alleen de prijs van de woning. Juist in deze tijd is het ‘duurder’ om een huis te kopen ten opzichte van een aantal jaar geleden. Dit komt o.a. door de hoge vraag en het lage aanbod, maar ook omdat het bijna ‘normaal’ is geworden om over te bieden. Ook overbieden brengt forse extra kosten met zich mee, die je uit eigen zak moet betalen.
Kosten van het overbieden
Sinds 2018 is de regel gewijzigd voor wat betreft het financieren van een woning: je mag namelijk nog maar 100% van de woningwaarde financieren. De waarde van de woning wordt bepaald door een onafhankelijk taxateur die een gevalideerd taxatierapport opstelt voor de bank. De hogere koopsom kan leiden tot een verschil tussen de financieringsmogelijkheid en de geboden koopsom. Dat verschil, doordat je boven de vraagprijs hebt geboden, moet je dan uit eigen middelen betalen.
De enige reden dat je meer kunt lenen dan de marktwaarde van de woning, is als je een verbouwing laat meefinancieren. De verbouwingswerkzaamheden kun je dan laten meefinancieren door de bank. Wel moet een taxateur kunnen aantonen dat door de verbouwing de marktwaarde van de woning, na realisatie van de voorgenomen verbouwing, zal stijgen.
Voorbeeld:
Stel, je hebt een leuke woning gezien en na een bezichtiging doe je een bod van€ 350.000,00. Het bod wordt geaccepteerd, je schakelt een taxateur in en de taxateur taxeert de woning op € 320.000,00. Dat betekent dan dat je maar maximaal € 320.000,00 kunt financieren en dat je dus € 30.000,00 uit eigen middelen zult moeten voldoen.
Verbouwing mee financieren
Niet elke aanpassing zorgt voor een waardeverhoging. Aanpassingen aan of in de woning kunnen ook smaakgebonden zijn, waardoor bijvoorbeeld een nieuwe keuken van € 10.000,00 er niet direct voor zorgt dat de woning € 10.000,00 meer waard wordt. De taxateur heeft een overzicht nodig van alle kosten die gemaakt gaan worden, zodat in het taxatierapport de waarde voor en na verbouwing opgenomen kan worden.
Wij hebben ook een blog geschreven over de 6 veelgemaakte fouten bij het kopen van een huis. Lees de blog hier en voorkom dat jij dezelfde fouten maakt.
Bijkomende kosten huis kopen op een rij
Gemiddeld zijn de kosten van het kopen van een huis 4% van de aankoopprijs. Hieronder lichten wij kort toe waar deze kosten uit bestaan.
Overdrachtsbelasting
Overdrachtsbelasting is de belasting die je afdraagt aan de Belastingdienst op het moment dat je een huis koopt. Deze kosten moet je samen met de koopsom storten op de rekening van de notaris. De notaris zorgt er dan voor dat de belasting wordt betaald aan de Belastingdienst en de koopsom wordt overgemaakt aan de verkoper(s). De overdrachtsbelasting bedraagt 2% van de koopsom.
Wijziging sinds 2021
Vanaf 2021 is de regel ingegaan dat starters en doorstromers op de woningmarkt in 2021 geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen (vrijstelling van overdrachtsbelasting). Deze regel is bedacht om starters meer ruimte en kansen te geven op de woningmarkt.
Wel moet je dan aan een aantal regels voldoen:
- Je koopt een bestaande koopwoning tot maximaal € 400.000,00
- Je bent tussen de 18 en 35 jaar
- Je hebt nog niet eerder gebruik gemaakt van deze vrijstelling
- Je gaat zelf de woning bewonen.
Meer weten? Lees dan deze blog over de overdrachtsbelasting
Notariskosten
Een notaris inschakelen is altijd verplicht bij de aan- en/of verkoop van een woning. De notaris maakt de transport- en indien van toepassing de hypotheekakte op. Daarnaast worden er kosten in rekening gebracht voor het aanmelden van de aktes bij het kadaster. De prijs van de notaris ligt niet vast en hiervoor zou je dus diverse offertes op kunnen vragen. De kosten zijn vaak rond de € 1.200,00 en kunnen oplopen tot € 2.000,00.
Taxatiekosten
Koop je de woning onder voorbehoud van financiering en heb je een taxatierapport nodig om de hypotheek te krijgen? Dan heb je een taxateur nodig die voor jou een gevalideerd taxatierapport opmaakt.
Een taxatierapport heeft vaak een totaalprijs, maar is opgebouwd uit verschillende losse onderdelen die tezamen de prijs vormen. Bij het maken van een taxatierapport worden de volgende kosten meegenomen.
- Honorarium taxateur;
- Validatiekosten;
- Kadastrale leges;
- Gemeentelijke leges;
- Btw.
De manier van taxeren verandert per 1 juli 2021 en hierdoor gaan de kosten omhoog. Lees hier waarom het per 1 juli duurder wordt.
Zoek je een taxateur die voor jou een gevalideerd taxatierapport in Wijk bij Duurstede e.o. kan maken?
Bekijk dan hier hoe wij jou kunnen helpen.
Hypotheekadviseur
Een hypotheekadviseur helpt je bij het financiële plaatje bij het kopen van een woning. Zo kan de adviseur samen met jou gaan kijken naar wat je maximaal kunt lenen, om op basis daarvan te kijken wat je budget is voor een (nieuwe) woning.
De kosten voor een hypotheekadvies variëren van € 80,00 tot € 175,00 per uur inclusief btw. Een hypotheekadviseur heeft gemiddeld 20 uur nodig voor een compleet hypotheekadvies, wat neerkomt op een totaalbedrag van tussen de € 1.600,00 en € 3.500,00.
Ben jij een starter en ben jij op zoek naar je eerste koopwoning? Hou dan rekening met financiële risico’s die hierbij komen kijken.
Bankgarantie
Vaak wordt er in een koopovereenkomst een bankgarantie opgenomen. Met een bankgarantie staat de bank garant voor het bedrag van de waarborgsom van 10%. Als de koop door een niet-geldige reden niet door kan gaan, dan betaalt de bank de verkoper 10% van de koopprijs. Dit is een lening van de bank die de potentiële koper dan moet terugbetalen. Het is ook mogelijk om de waarborgsom zelf te betalen; zodra de koop doorgaat krijg je dit bedrag terug.
Bouwtechnische keuring
Twijfel je of de woning in een goede staat verkeert? Dan adviseren wij altijd om een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. Een bouwtechnische keuring is een keuring waarbij de woning van boven tot onder volledig wordt gecontroleerd met behulp van een checklist. De keuring wordt uitgewerkt in een bouwtechnisch rapport. Een uitgebreide bouwkundige keuring, waarin een woning volledig wordt gecontroleerd en waarvan de uitslag wordt uitgewerkt in een bouwkundig rapport, kost ongeveer € 375,00 – € 500,00. Natuurlijk varieert dit per bouwtechnisch keuringsbureau.
Aankoopmakelaar
Om een betere kans te maken op de huidige woningmarkt, raden wij het aan om samen met een aankoopmakelaar op huizenjacht te gaan. Een aankoopmakelaar houdt voor jou de markt in de gaten en gaat o.a. mee met bezichtigingen.
Maar een aankoopmakelaar schakel je niet alleen in voor zijn kennis en kunde, maar ook zijn netwerk is juist nú van belang. Een (aankoop)makelaar krijgt via zijn/haar netwerk als één van de eersten te horen dat er een woning te koop komt op de woningmarkt en kan daarom snel reageren en zijn/haar cliënt(e/en) tijdig informeren dat er een potentiële match is.
De aankoopmakelaar helpt je bij en ontzorgt je met:
- Het vinden van een geschikte woning
- Gezamenlijk bezichtigen
- Beoordelen van de technische staat, bestemmingsplannen, bodemgesteldheid en woonomgeving
- Beoordelen van de vraagprijs in verhouding tot de marktwaarde
- De prijsonderhandeling, rekening houdend met de voorwaarden tot koop
- Controleren en bespreken van de koopovereenkomst
- Verzorgen van de bouwtechnische keuring en het beoordelen van het resultaat van de keuring
- Verzorgen van de taxatie ten behoeve van de financiering
- Het bewaken van de termijnen die zijn opgenomen in de koopovereenkomst
- Controleren van de notariële akte van levering
- Bijwonen en begeleiden van de opleveringsinspectie
- Oplevering bij de notaris
Heb je een leuk huis bezichtigd maar weet je gewoon niet zeker of deze woning bij je past of heb je hier zelfs slapeloze nachten van? Juist dan kun je een aankoopmakelaar inschakelen om vragen te stellen, om antwoorden te krijgen, om je totaal te ontzorgen en om te weten wat een juiste beslissing is.
Samen met een aankoopmakelaar in Wijk bij Duurstede aan de slag? Neem dan contact met ons op.
Hulp nodig van je ouders bij het kopen van een woning?
Zoals je hebt kunnen lezen, is het dus belangrijk om te sparen en voldoende eigen vermogen te hebben, zodat je de kosten koper kunt betalen. Heb je nou niet gespaard en heb je financiële hulp nodig van je ouders? Dat kan! Je kunt als ouders je kinderen een bedrag van maximaal € 100.000,00 schenken. Tot dat bedrag betaal je hier als ontvanger geen belasting over. Je moet wel tussen de 18 en 40 jaar oud zijn. Als je een jongere partner hebt (en je zelf 40 jaar bent) dan kan er ook nog geschonken worden.
Ook moet je het geld gebruiken voor de aankoop of verbouwing van een eigen woning, de afkoop van erfpacht of de aankoop van duurzame energiemaatregelen. Daarnaast mag je het geld gebruiken om een restschuld van een vorig huis mee af te betalen, of om de eigenwoningschuld van je huidige woning (gedeeltelijk) mee af te lossen.
Wil je weten welke kans jij maakt op de huidige woningmarkt?
Ga dan met een aankoopmakelaar in gesprek, die samen met jou kijkt naar de kansen en mogelijkheden.