artikel

Veel gestelde vragen bij het kopen van een huis

huis bezichtigen voor het kopen
Als je een huis wilt kopen komen er veel dingen bij kijken. In deze blog worden de meest gestelde vragen beantwoord door onze makelaar.

Inhoudsopgave

Bij het kopen van huis kan je met veel vragen komen te zitten. Een huis koop je namelijk niet zomaar en daarom is goed om een overzicht te hebben van de veelgestelde vragen en antwoorden.

Wanneer is een koop definitief?

Woningen worden tegenwoordig snel verkocht, maar wanneer is een koop echt definitief? Deze vragen krijgen wij vaak en wij snappen dat hier onduidelijkheid over is. De koop komt officieel tot stand als beide partijen het eens zijn over de prijs en de koopvoorwaarden en de koopovereenkomst hebben ondertekend.

Als de koper vervolgens vervolgens een afschrift van de getekende overeenkomst heeft ontvangen, treedt de wettelijke 3-dagen bedenktijd in werking. Als deze 3 dagen bedenktijd voorbij is. is de koop definitief rond, tenzij de ontbindende voorwaarden(nog van toepassing zijn.

Drie dagen bedenktijd

De bedenktijd is er vooral om de koper te beschermen. In de huidige markt met weinig aanbod en veel vraag is het extra belangrijk om de koper te beschermen.

Door de drie dagen bedenktijd loop je dan minder risico. Je kunt binnen de bedenktijd namelijk verder onderzoek doen naar de bouwkundige staat van het huis (waarbij verborgen gebreken van het huis aan het licht kunnen komen) of naar de reële waarde van de aankoopsom.

Wanneer gaat bedenktijd in?

De bedenktijd gaat in om 0.00 uur na de dag waarop de koper een exemplaar van de door hem én de verkoper ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Dus ook als de koper de eerste partij is die tekent, moet hij eerst de door beide partijen getekende koopovereenkomst hebben ontvangen. Pas dán gaat om 0.00 uur die dag de bedenktijd in.

de bedenktijd moeten er minimaal twee geen zaterdag, zondag of erkende feestdag zijn. Dit is vooral belangrijk rond de kerstdagen.

Hoelang staat een huis te koop?

De verkooptijd van woningen, dus de tijd in dagen dat het gemiddeld duurt om een woning te verkopen, ligt in Q3 van 2021 weer 6 dagen korter dan in het 3e kwartaal van vorig jaar.

De gemiddelde verkooptijd bedraagt nu 23 dagen. (Bron: Funda.nl)

Tussenwoningen worden gemiddeld in 21 dagen verkocht, voor vrijstaande woningen duurt het met 27 dagen 4 dagen langer. Inmiddels geldt voor 95% van alle woningen dat deze binnen een kwartaal verkocht zijn. Bij 3% duurt het tot een half jaar en voor de overige 2% geldt dat het verkopen langer dan een half jaar duurt. Niet eerder lagen de verkooptijden zo laag als nu.

Hoelang staat huis te koop in Wijk bij Duurstede?

Op het moment dat wij deze blog schrijven, staan er 17 woningen te koop met een gemiddelde verkoopduur van 27 dagen. Dat betekent dat je als huizenzoeker snel en serieus moet handelen als je kans wilt maken op een woning in Wijk bij Duurstede.

aantal koopwoningen

Hoe kan ik een huis kopen zonder eigen geld?

Een huis kopen zonder eigen geld kan niet, je betaalt namelijk altijd de kosten om bijvoorbeeld de woning op je naam te zetten en om te betalen voor een taxatierapport. Een taxatierapport heb je nodig voor de financiering van de woning.

Daarnaast komt het nog maar zelden voor dat in de huidige woningmarkt je een woning koopt zonder over te bieden. Zodra je een woning koopt voor een prijs die hoger ligt dan de taxatiewaarde, dan zou je dit verschil uit eigen zak moeten betalen.

Natuurlijk zijn er wel nog andere opties om deze kosten te betalen.

Zo kan je vragen of je ouders je steunen of kan je, in sommige gevallen, een extra lening afsluiten naast je huidige hypotheek. Dit geldt echter alleen wanneer je op basis van je inkomen een veel hogere hypotheek zou kunnen krijgen dan je op basis van de waarde van je woning kunt krijgen.

Wij adviseren altijd om dit met je hypotheekadviseur te bespreken.

Hoe lang duurt het om een huis te kopen?

Een huis verkopen is niet lastig tegenwoordig, maar een huis kopen kan wat langer duren dan verwacht. De krapte op de huizenmarkt kenmerkt zich met het cijfer 1,9, wat wil zeggen dat woningzoekenden gemiddeld uit minder dan twee huizen kunnen kiezen. Dat cijfer is een dieptepunt uit de geschiedenis, de prijs een absoluut record.

Als woningzoekende heb je vaak ook maar 1 keer de mogelijkheid om een woning te bezichtigen en krijg je daarna de kans om een bod uit te brengen.

Het aanvragen van een financiering kost gemiddeld 1 tot 4 weken.

Gemiddeld zijn kopers nu 3 maanden bezig om een woning te kopen. Wel ligt dit er aan wat je wensen zijn, lokale woningmarkt en hoe actief je zelf op zoek gaat naar geschikte woningen.

Aantal tips om sneller een woning te kopen

  • Maak een account aan op Funda en controleer Funda vaker per dag
  • Reageer snel bij nieuwe woningen, het liefst nog dezelfde dag
  • Breng elke makelaar op de hoogte dat je een woning zoekt en vraag ze om je op de lijst te zetten van zoekers. Of schrijf je in op de mailinglijst en volg ze op Facebook.
  • Zorg dat je van te voren al duidelijkheid hebt over je financiering
  • Vergroot je kans op de woningmarkt en werk samen met een aankoopmakelaar
  • Schakel hulp in van je vrienden, familie en kennissen en maak gebruik van je eigen social-media.

Hoeveel moet ik verdienen om een huis te kunnen kopen?

Hoeveel jij moet verdienen om een woning te kopen ligt aan verschillende factoren, zoals de prijs van de woning, eigen inbreng, soort woning en of je gebruik kan maken van een startersregeling.

Een handige tool hiervan is te vinden op Wijzeringeldzaken.nl

https://www.wijzeringeldzaken.nl/rekenhulpen/bereken-hoeveel-je-moet-verdienen-om-een-huis-te-kopen/

Wat moet ik allemaal regelen bij het kopen van een huis?

Als huizenkoper is het mogelijk om je tegen bijna ieder financieel risico te verzekeren. In sommige gevallen zijn bepaalde verzekeringen zelfs verplicht. Hou rekening met de volgende verzekeringen tijdens het kopen van je eerst huis:

Opstalverzekering

Bij schade aan je woning door storm, brand of inbraak wordt bij een opstalverzekering een bepaald bedrag uitgekeerd. Met opstal wordt alles wat vastzit aan je huis bedoeld. Denk hierbij aan deuren, ramen, keuken, badkamer, etc. De opstalverzekering is vaak verplicht wanneer je een hypotheek afsluit  bij een bank.

Inboedelverzekering

Bij schade aan je spullen door inbraak, brand, storm of overstroming wordt bij een inboedelverzekering een bedrag uitgekeerd. Hiermee kun je vervangende spullen aanschaffen. Met inboedel worden alle spullen in huis, die dus niet aan je woning vastzitten, bedoeld. Denk hierbij aan ramen, deuren, keukens, badkamers, etc. De opstalverzekering is vaak verplicht wanneer je een hypotheek afsluit bij een bank.

Woonlastenverzekering

Bij inkomensverlies door arbeidsongeschiktheid of werkloosheid wordt bij een woonlastenverzekering een bepaald bedrag uitgekeerd. Met dit bedrag kunnen maandelijkse kosten van je hypotheek worden betaald.

Overlijdensrisicoverzekering

Bij overlijden van een verzekerde wordt bij een overlijdensrisicoverzekering een bedrag uitgekeerd aan de nabestaanden of partner. Bij de hypotheekaanvraag bij aankoop van een huis is dit vaak een verplichte verzekering. Zo heeft de bank de zekerheid dat een hypotheek wordt afgelost.

Planning verbouwen en verhuizen

Niet elke woning die je koopt voldoet gelijk aan alle wensen, soms is het nog nodig om het één en ander te  verbouwen. Maak daarom een duidelijke planning  wanneer je wat gaat doen en wat je nodig hebt om alles succesvol te laten verlopen.

Ook bij het verhuizen is belangrijk om alles goed te regelen. Hierbij kan je denken aan een verhuisteam of een verhuisbus om je te helpen tijdens het verhuizen.

Bijkomende kosten bij het kopen van een woning

Gemiddeld zijn de kosten van het kopen van een huis 4% van de aankoopprijs. Hieronder lichten wij kort toe waar deze kosten uit bestaan.

Overdrachtsbelasting

Overdrachtsbelasting is de belasting die je afdraagt aan de Belastingdienst op het moment dat je een huis koopt. Deze kosten moet je samen met de koopsom storten op de rekening van de notaris. De notaris zorgt er dan voor dat de belasting wordt betaald aan de Belastingdienst en de koopsom wordt overgemaakt aan de verkoper(s). De overdrachtsbelasting bedraagt 2% van de koopsom.

Vanaf 2021 is de regel ingegaan dat starters en doorstromers op de woningmarkt in 2021 geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen (vrijstelling van overdrachtsbelasting). Deze regel is bedacht om starters meer ruimte en kansen te geven op de woningmarkt.

Wel moet je dan aan een aantal regels voldoen. Meer weten? Lees dan deze blog over de overdrachtsbelasting

Notariskosten

Een notaris inschakelen is altijd verplicht bij de aan- en/of verkoop van een woning. De notaris maakt de transport- en indien van toepassing de hypotheekakte op. Daarnaast worden er kosten in rekening gebracht voor het aanmelden van de aktes bij het kadaster. De prijs van de notaris ligt niet vast en hiervoor zou je dus diverse offertes op kunnen vragen. De kosten zijn vaak rond de € 1.200,00 en kunnen oplopen tot € 2.000,00.

Taxatiekosten

Koop je de woning onder voorbehoud van financiering en heb je een taxatierapport nodig om de hypotheek te krijgen? Dan heb je een taxateur nodig die voor jou een gevalideerd taxatierapport opmaakt. Een taxatierapport heeft vaak een totaalprijs, maar is opgebouwd uit verschillende losse onderdelen die tezamen de prijs vormen,

Zoek je een taxateur die voor jou een gevalideerd taxatierapport in Wijk bij Duurstede e.o. kan maken? Bekijk dan hier hoe wij jou kunnen helpen.

Hypotheekadviseur

De kosten voor een hypotheekadvies variëren van € 80,00 tot € 175,00 per uur inclusief btw. Een hypotheekadviseur heeft gemiddeld 20 uur nodig voor een compleet hypotheekadvies, wat neerkomt op een totaalbedrag van tussen de € 1.600,00 en € 3.500,00.

Ben jij een starter en ben jij op zoek naar je eerste koopwoning? Hou dan rekening met financiële risico’s die hierbij komen kijken.

Bankgarantie

Vaak wordt er in een koopovereenkomst een bankgarantie opgenomen. Met een bankgarantie staat de bank garant voor het bedrag van de waarborgsom van 10%. Als de koop door een niet-geldige reden niet door kan gaan, dan betaalt de bank de verkoper 10% van de koopprijs. Dit is een lening van de bank die de potentiële koper dan moet terugbetalen. Het is ook mogelijk om de waarborgsom zelf te betalen; zodra de koop doorgaat krijg je dit bedrag terug.

Bouwtechnische keuring

Een bouwtechnische keuring is een keuring waarbij de woning van boven tot onder volledig wordt gecontroleerd met behulp van een checklist. De keuring wordt uitgewerkt in een bouwtechnisch rapport. Een uitgebreide bouwkundige keuring, waarin een woning volledig wordt gecontroleerd en waarvan de uitslag wordt uitgewerkt in een bouwkundig rapport, kost ongeveer € 375,00 – € 500,00. Natuurlijk varieert dit per bouwtechnisch keuringsbureau.

Hoe kan je je kind helpen bij het kopen van een huis?

Je kunt als ouder je kinderen een bedrag van maximaal € 100.000,00 schenken. Tot dat bedrag betaal je hier als ontvanger geen belasting over. Je moet wel tussen de 18 en 40 jaar oud zijn. Als je een jongere partner hebt (en je zelf 40 jaar bent) dan kan er ook nog geschonken worden.

Ook moet je het geld gebruiken voor de aankoop of verbouwing van een eigen woning, de afkoop van erfpacht of de aankoop van duurzame energiemaatregelen. Daarnaast mag je het geld gebruiken om een restschuld van een vorig huis mee af te betalen, of om de eigenwoningschuld van je huidige woning (gedeeltelijk) mee af te lossen.

Hoeveel belasting krijg je terug na het kopen van een huis?

Hoeveel je terugkrijgt van de belasting is inkomensafhankelijk. Je kunt als je een huis koopt een deel van de in dat kader gemaakte kosten terugkrijgen. Dat kan bij de eerstvolgende belastingaangifte na het aanschaffen van een woning.

Hoeveel dat precies is, ligt voor een groot deel aan het inkomen dat je geniet. Overigens hoeft niet altijd sprake te zijn dat je geld terug krijgt. Het kan ook zijn dat je minder belasting hoeft te betalen.

De kosten die je terug kunt krijgen, worden afgetrokken van de belasting die je moet betalen. De meeste kosten rondom de aankoop van het huis betreft de rente. Als je gebruik mag maken van hypotheekrenteaftrek, dan mag je de kosten die je kwijt bent aan rente terugvorderen. Dit kan overigens meerdere jaren. In het eerste jaar echter, zijn de rentekosten het hoogst. Het hypotheekbedrag wordt immers elk jaar lager en daardoor daalt de rente ook.

Wat ook een factor van belang is, is wanneer in het jaar je het huis gekocht hebt. Je kunt alleen geld terugvragen over rente die ook daadwerkelijk betaald is. Hoe eerder in het jaar je een huis gekocht hebt, hoe meer geld je terug kunt vorderen in het eerste jaar.

NHG grens

NHG biedt je door de geldverstrekker meer zekerheid dat de hypotheekschuld wordt terugbetaald. In ruil daarvoor krijg je een aantrekkelijke korting op de rente die voor de hele looptijd van de hypotheek geldt. Hiervoor betaal je wel eenmalig een percentage van het hypotheek bedrag. De hoogte van de NHG grens wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde koopsom in de maanden juni, juli en augustus op basis daarvan bepaalt de NHG de kostengrens voor het jaar daarop. De kostengrens voor woningen met energiebesparende voorzieningen is 6% hoger.

NHG Grens 2021

De NHG-kostengrens stijgt per 1 januari 2021 van € 310.000 naar € 325.000. Als er energiebesparende maatregelen worden meegefinancierd is de grens 6% hoger, namelijk € 344.500, in plaats van € 328.600 in 2020.

Wat doet de notaris bij de koop van een huis?

Een notaris heeft verschillende werkzaamheden in het proces om een huis te kopen.

Akte van levering

De notaris stelt de akte van levering ofwel transportakte op. Met deze akte word jij eigenaar van de woning op de overdrachtsdatum. De notaris maakt deze leveringsakte op basis van de eerder getekende koopakte. De notaris controleert het koopcontract op details, zodat onjuistheden zo snel mogelijk worden besproken en opgelost.

In de akte van levering staat beschreven wie het huis koopt en met welke verdeling. Wanneer je met zijn tweeën koopt, kun je bijvoorbeeld allebei voor 50% eigenaar zijn. De notaris schrijft de akte van levering in Het Kadaster, nadat jij deze samen met de notaris en verkoper hebt getekend.

Hypotheekakte

Ga je een hypotheek aan voor het kopen van de woning? Dan gebruikt de notaris de financiële stukken van de geldverstrekker voor het opstellen van de hypotheekakte. In de hypotheekakte staat de overeenkomst tussen jou en de geldverstrekker uitgewerkt. De basis van de overeenkomst is dat je een hypothecaire lening van de geldverstrekker neemt, je geeft een hypotheekrecht aan de geldverstrekker.

Kom jij je afspraken niet na, dan hebben kunnen zij het onderpand, in dit geval jouw woning verkopen. In de hypotheekakte vind je de hoogte van de hypothecaire inschrijving.De notaris neemt voor de overdracht de hypotheekakte met je door. Na ondertekening schrijft de notaris de hypotheekakte in Het Kadaster.

Nu staat openbaar geregistreerd dat jij een hypotheek hebt op de woning.

Kadaster

Jouw notaris neemt het initiatief om de datum van passeren vast te stellen. Dit is de dag dat de akte van levering en de hypotheekakte bij de notaris worden ondertekend. De geldverstrekker heeft in de tussentijd het geld voor de koop overgeschreven naar de rekening van de notaris. De notaris draagt het over aan de verkopende partij en dan is de woning ook overgedragen aan jou.

Heb je nog meer vragen over het kopen van een huis? Neem dan gerust contact met ons op en onze makelaar helpt je verder op weg!

Delen: 

Array

Compare listings

Vergelijken